5,158,869 unikalne wizyty
Nawigacja
Komenda
Historia
Kadra kierownicza
Strategia 2008-2020

Wydziały
Budżetu i Rachunkowości
Kadr
Kontrolno-Rozpoznawczy
Kwatermistrzowski
Operacyjny
Organizacji i Nadzoru
Techniczny
Ośrodek Szkolenia

Dane teleadresowe
KW PSP Toruń

Wyszukiwarka
Szukaj
Odnośniki
podmiotowa strona BIP

Strona główna epuap

Nie wypalaj traw

Nie dla czadu

Powódź - ulotka

112

Fundusze pomocowe

Bezpieczne środowisko, Bezpieczny dom, Bezpieczny człowiek

www.termo.kujawy.psp.gov.pl

NFOS

http://www.wfosigw.torun.pl
WFOŚiGW w Toruniu

Rekrutacja do PSP

Zasady rekrutacji do Państwowej Straży Pożarnej

I. SŁUŻBA PRZYGOTOWAWCZA.

Zgodnie z art. 28 ust. 1 ustawy z dnia 24 sierpnia 1991 roku o Państwowej Straży Pożarnej (Dz. U. z 2013 r., poz. 1340 ze zmianami), służbę w Państwowej Straży Pożarnej może pełnić obywatel polski, niekarany za przestępstwo lub przestępstwo skarbowe, korzystający z pełni praw publicznych, posiadający co najmniej średnie wykształcenie oraz zdolność fizyczną i psychiczną do pełnienia tej służby.

Art. 28 ust. 4 cytowanej ustawy stanowi, że przyjęcie kandydata do służby w Państwowej Straży Pożarnej poprzedza postępowanie kwalifikacyjne, które zarządza i prowadzi kierownik jednostki organizacyjnej Państwowej Straży Pożarnej. Postępowanie kwalifikacyjne ma na celu ustalenie, czy kandydat spełnia warunki przyjęcia do służby w Państwowej Straży Pożarnej, oraz określenie jego kwalifikacji, kompetencji, predyspozycji i przydatności do pełnienia tej służby.

Nabór do służby w Państwowej Straży Pożarnej jest otwarty i konkurencyjny, a rozpoczyna się z chwilą publikacji ogłoszenia o planowanym postępowaniu kwalifikacyjnym, które zamieszcza się: 1) w Biuletynie Informacji Publicznej danej jednostki organizacyjnej Państwowej Straży Pożarnej, 2) na stronie internetowej danej jednostki organizacyjnej Państwowej Straży Pożarnej lub zamieszcza się w siedzibie tej jednostki w miejscu ogólnie dostępnym, 3) we właściwym miejscowo powiatowym urzędzie pracy.

Etapy postępowania kwalifikacyjnego: 1) ocena złożonych dokumentów związanych z postępowaniem kwalifikacyjnym, 2) test sprawności fizycznej, 3) rozmowa kwalifikacyjna, 4) ustalenie zdolności fizycznej i psychicznej do pełnienia służby w Państwowej Straży Pożarnej.

Jeżeli nabór do pełnienia służby w Państwowej Straży Pożarnej jest prowadzony na stanowisko wymagające szczególnych predyspozycji i umiejętności, kierownik jednostki organizacyjnej Państwowej Straży Pożarnej może zarządzić oprócz wyżej wskazanych obowiązkowych etapów, przeprowadzenie dodatkowych etapów postępowania kwalifikacyjnego takich jak: 1) test wiedzy, 2) test kompetencyjny, 3) sprawdzian lęku wysokości (akrofobia), 4) sprawdzian z pływania.

Postępowanie kwalifikacyjne wobec kandydata kończy się z chwilą uzyskania przez kandydata negatywnego wyniku z któregokolwiek z etapów postępowania kwalifikacyjnego lub nieprzystąpienia przez kandydata do któregokolwiek z etapów postępowania kwalifikacyjnego, wymienionych w ogłoszeniu o postępowaniu kwalifikacyjnym.

Szczegółowe zasady dotyczące naboru do służby w Państwowej Straży Pożarnej określa rozporządzenie Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 21 grudnia 2015 roku w sprawie postępowania kwalifikacyjnego w stosunku do kandydatów ubiegających się o przyjęcie do służby w Państwowej Straży Pożarnej (Dz. U. z 8 stycznia 2016 r., poz. 30), które weszło w życie 9 stycznia 2016 roku. POBIERZ

II. SŁUŻBA KANDYDACKA.

Możliwością podjęcia służby w strukturach Państwowej Straży Pożarnej jest ukończenie służby kandydackiej w jednej ze szkół PSP kształcących w systemie dziennym.

Kształcenie kadr oficerskich odbywa się w Szkole Głównej Służby Pożarniczej w Warszawie. Absolwenci tej szkoły otrzymują tytuł inżyniera pożarnictwa lub magistra inżyniera pożarnictwa i stopień służbowy młodszego kapitana Państwowej Straży Pożarnej.

Kształcenie na poziomie aspiranckim realizują trzy szkoły, tj. Centralna Szkoła Państwowej Straży Pożarnej w Częstochowie, Szkoła Aspirantów Państwowej Straży Pożarnej w Krakowie, Szkoła Aspirantów Państwowej Straży Pożarnej w Poznaniu. Słuchacze tych szkół otrzymują tytuł technika pożarnictwa i stopień służbowy młodszego aspiranta Państwowej Straży Pożarnej.

Po ukończeniu szkoły (służby kandydackiej) absolwenci kierowani są przez Komendanta Głównego Państwowej Straży Pożarnej do pełnienia służby w jednostkach organizacyjnych Państwowej Straży Pożarnej na terenie całego kraju.

O przyjęcie do ww. szkół (służby kandydackiej) mogą ubiegać się obywatele polscy, którzy uzyskali:

a) świadectwo dojrzałości i nie przekroczyli 25 roku życia - jeżeli ubiegają się o przyjęcie do służby kandydackiej w Szkole Głównej Służby Pożarniczej,

b) świadectwo dojrzałości lub świadectwo ukończenia szkoły średniej i nie przekroczyli 23 roku życia - jeżeli ubiegają się o przyjęcie do służby kandydackiej w szkołach kształcących na poziomie aspiranckim,

oraz

c) odznaczają się warunkami zdrowotnymi i psychofizycznymi potwierdzonymi orzeczeniem komisji lekarskiej MSWiA o przydatności do służby w Państwowej Straży Pożarnej,

d) nie byli karani sądownie,

e) złożyli zobowiązanie do pełnienia służby w Państwowej Straży Pożarnej po ukończeniu służby kandydackiej,

d) złożyli z wynikiem pomyślnym egzamin wstępny.

Nabór do szkół pożarniczych odbywa się poprzez egzaminy wstępne, na które składa się część teoretyczna i część praktyczna - test sprawnościowy.

Określone limity wiekowe, jak i egzaminy wstępne wraz z testem sprawnościowym obowiązują mężczyzn i kobiety.

Szczegółowe informacje sposobie naboru oraz przebiegu kształcenia można znaleźć m. in. na stronach internetowych szkół Państwowej Straży Pożarnej:

Szkoły Głównej Państwowej Straży Pożarnej

Centralnej Szkoły Państwowej Straży Pożarnej w Częstochowie

Szkoły Aspirantów Państwowej Straży Pożarnej w Krakowie

Szkoły Aspirantów Państwowej Straży Pożarnej w Poznaniu

III. PRACA W JEDNOSTKACH ORGANIZACYJNYCH PAŃSTWOWEJ STRAŻY POŻARNEJ.

W strukturach Państwowej Straży Pożarnej mogą być zatrudniani pracownicy cywilni. Zgodnie z art. 6 ustawy z dnia 21 listopada 2008 r. o służbie cywilnej (Dz. U. z 2014 r., poz. 1111 ze zmianami), każdy obywatel ma prawo do informacji o wolnych stanowiskach pracy w służbie cywilnej, a nabór do służby cywilnej jest otwarty oraz konkurencyjny.

Kandydatów do zatrudnienia w służbie cywilnej, spełniających wymagania określone art. 4 cytowanej ustawy o służbie cywilnej, wyłania się w drodze naboru na wolne stanowiska pracy, organizowanego przez dyrektora generalnego urzędu.

Dyrektor generalny urzędu ma obowiązek upowszechniać informacje o wolnych stanowiskach pracy przez umieszczenie ogłoszenia o naborze w miejscu powszechnie dostępnym w siedzibie urzędu, w Biuletynie Informacji Publicznej urzędu oraz w Biuletynie Informacji Publicznej Kancelarii Prezesa Rady Ministrów.

Szczegółowych informacji dotyczących aktualnych możliwości podjęcia pracy oraz odpowiedzi na wszystkie pytania z tym związane udzielają komórki kadrowe jednostek organizacyjnych PSP.

Informacje o zdarzeniach
Kanał informacyjny



Instrukcja obsługi RSS

Rzecznicy prasowi

Na skróty
Rekrutacja do PSP
Przetargi
Informacja o składnikach majątku
Poprawa efektywności energetycznej
Wykaz rzeczoznawców ds. zabezpieczeń p.poż.
Związek Emerytów i Rencistów Pożarnictwa
Sport
Sport pożarniczy
Wyniki
Rekordy
Regulaminy
Plażowa piłka siatkowa
IV Grand Prix PPS
III Grand Prix PPS
II Grand Prix PPS
Konkursy
OTWP
Zawody TFA
TFA
Poczta
Poczta Kujawy
Poczta Fire
Logowanie
Nazwa użytkownika

Hasło



Nie możesz się zalogować?
Poproś o nowe hasło
Przetłumacz stronę